Bako national park - Reisverslag uit Santubong, Maleisië van pieter en anniek Vissers - WaarBenJij.nu Bako national park - Reisverslag uit Santubong, Maleisië van pieter en anniek Vissers - WaarBenJij.nu

Bako national park

Door: Anniek

Blijf op de hoogte en volg pieter en anniek

13 Juli 2016 | Maleisië, Santubong

13 juli 2016 - 14 juli

Na een heerlijk diner en een fijne wandeling (met muggen want ik was even vergeten dat we al meteen aan de deet moesten) door de stad kwamen we aan bij ons hotel. Gelukkig lag daar de rugzak van pieter te wachten!!! Meteen bij de lobby gevraagd hoe het geregeld was met vervoer in de stad en wat informatie inwinnen over Bako national park. Ze waren ook daar al bang dat reserveren van een accomodatie op het park nodig was om te mogen blijven, en dat last minute lastig zou worden. We konden dit echter navragen bij het tourist information center in de stad. We hadden een kaartje in hotel gescoorde en vol goede moed onze eerste nacht lekker gaan slapen.

Volgende ochtend, backpackie om, uit checken en de stad in naar het tourist information center. We waren uiteraard wel in een beetje vakantie modus dus einde van de ochtend dat we daadwerkelijk vertrokken.... maar dat betekend in de stad al snel 30 graden. Dus dat was peentjes zweeten op weg naar het centrum. Gelukkig hadden we de avond ervoor dat al gevonden dus kon niet veel verder zijn... dachten we.... en maar zoeken.... en zoeken..... na vragen.... nog meer zoeken.... nog keer navragen bij het gebouw waar we dachten te moeten zijn. Maar zij wijst een heel stuk terug aan op de kaart. We snappen er niets van en we denken dat zij ons verkeerd begrijpt.... helaas bij een 3de keer navragen komen we er achter dat de kaart verouderd is en dat het tourist information center dus inderdaad ongeveer de helft terug ligt van onze al gelopen afstand.... zucht... weer terug dus. Eenmaal gevonden stappen we binnen in de veronderstelling dat we hulp zouden krijgen, echter 5 minuten later staan we buiten met 2 telefoonnummers.... dus toch maar zelf bellen. Het nationaal park zegt vol te zitten maar dat we wel een dagtrip kunnen doen. Niet wat we gepland hebben, maar sja we hadden niets geregeld dus eigen schuld.... maar intussen hadden we ook geen overnachting en geen vervoer er naar toe. Snel uitpuzzelen waar we zouden slapen, juiste bus zoeken en opweg.

uiteindelijk komen we rond 2 uur aan bij de eerste park headquarters waar we gevraagd worden naar onze overnachting... sja die hebben we niet, maar willen we wel. Dan komt de vraag of we een tent willen huren voor op de camping (euhmmm even slikken.... in een tentje in de jungle.... is dit een goed idee....) nou sja is een once in a lifetime kans. Dus wij zeggen doen we!
Vervolgens krijgen we een soort van festival koepeltentje in onze handen gedrukt met de vraag of we die kunnen opzetten (wij knikke braaf ja) en of we snel op de boot willen gaan. Vervolgens gaan we met de boot deels om het schiereiland heen met super mooi uitzicht op dichtbegroeide jungle, mangroven en rotsen. Bij volgende park head quarters aangekomen worden we ontvangen en gewezen naar de camping, wel het vriendelijke verzoek om pas na 6 uur de tent op te zetten, anders breken de makaken hem net zo vrolijk weer af. Let op met plastic tasjes, neem een stok mee en kijk ze vooral niet aan.... owk denken wij..... en iets wat meer verschikt lopen we met onze spulletjes richting een omheind grasveldje waar we meteen de eerste familie makaken aantreffen die zitten te picknicken in de omheining. Gelukkig zijn ze snel weg bij het openen van het poortje en treffen we achteraan een betonnen gebouwte met (koude) douche, horror wc en een afgesloten houten schuurtje om je spullen achter te zetten tegen de brutale apen. Snel met de koude douche opfrissen ( wat bij meer dan 35 graden niet zo erg is) omkleden en de eerste hike doen.

De eerste hike brengt ons langs wat makeken die vlak bij headquarters en de kantine rond hangen en lopen we via het strand want het is eb. We lopen oo houten steigers waarvan je kunt merken dat ze flink onderheven zijn aan veel vocht want her en der is er wat afgebroken, gaten of wat verstevigd met een ander houtje. Vervolgensgaan de steigers over op een pad van rotsen en wortels dieper de jungel wat zorgt voor spectaculaire plaatjes. Schitterende geluiden en rust tegelijkertijd. De dichte begroeiing zorgt voor wat verkoeling maar de luchtvochtigheid zorgt dat we met de eerste paar 100 meter dat onze kleding om uit te wringen zijn.... nog maar 3km te gaan. Uitiendelijk komen we als hoogte punt bij een fantastisch mooi strand want lonkt om te gaan zwemmen. Helaas is er 2 dagen geleden nog een krokodil gezien dus wordt het ten strengste afgeraden te zwemmen... dus braaf houden we ons eraan en nemen alles in rust in ons op.even genieten en dan weerterug want schermer begint te vallen en we moeten zeker nog een uur terug. Daarmee zeggende dat dus ook nognde tent op gezet moest gaan worden :)

Bij terug komst dus snel tentje met 2 stokjes (haring niet meegeleverd) en wat stenen opgezet, snel douchen en eten want daar waren we wel aan toe. Om 20:00 kunnen we mee met de nachtwandeling samen met gids. Deze spot de nacht beesten nou eenmaal beter dan wijzelf dus als echt touristen lopen we met onze zaklampjes in het pikken donker achter deze mannen aan. Snacht komt er ineens in hele andere jungle tot leven en zien we vooral insecten zoals spinnen, slangen, vleermuizen. We hopen nog apen te zien maar dit is zelden het geval daar zij ook snachts slapen. Bij terugkomst gaan we snel naar bed.... nou ja bed.... we hebben niets meer dan een slaapzak om te gaan liggen dus hopen dat de grond niet al te hard is.... gelukkig allebei flink moe dus ook al ligt het zwaaaaaar k*t, vallen we toch in slaap. Een nacht die wat onrustig begint wordt nog wat onrustiger als de onweer en bliksem begint. Gelukkig geen regen en wachten we het onweer maar gewoon af.... geluiden verder van de jungle vallen gelukkig mee, veelal krekels, brekende takken en soms wat knorrende varkens.

De volgende ochtend vooral wat stijfjes maar niets wat een koude douche niet kan verhelpen.... deze keer wat meer op tijd begonnen aan de 3de hike waarbij we ook hier verrast worden door apen die hoog boven je door slingeren. Mooie vlinders en vooral ook mooie bomen planten. Deze hike loopt wat meer richting de top van een rots om als uitkijk punt te dienen en daarmee dus ook wat minder beschutting. Het is warm..... echt warm.... gelukkig komen we biven bij de rots waar we beneden uit kijken op een strandje waar andere al aan het zwemmen zijn.... mooi dat kunnen wij dan dus ook. Na even van het uitzicht te genieten dalen we af en plonze we heerlijk in onze kleding zo de zee in. Ook die is warm :) helaas is het zicht beperkt en kunnen we niet heel ver maar even opfrissen was toch lekker. We besluiten niet terug te hiken maar met bootje mee terug te gaan.

Eenmaal terug gekomen besloten dat we na een nachtje af zien we graag wat bij komen in een heerlijk luxe resort op het schiereiland links van nationaal park. Ongeveer 45 min vanaf kuching. We ruimen onze spukken op vouwen het tentje met 2 stokjes op en gaan terug naar de stad. Vanuit daar is de enige optie een taxi maar die is erg prijzig. We zien wat informatie over een shuttel bus bij het hilton dus stinkend met onze backpack lopen we het chique hilton binnen om vervolgens snel verwezen te worden naar een ander hotel.... tuurlijk.... lopen we wel weeeer terug,.. volgend hotel kijken ze ons ook liever buiten maar daar komt dan wel echt de shuttel bus maar pas over ander half uur.... dus even wachten. Ondertussen vormen zich wat donkere wolken, en na paar minuten is het rennen voor onderdak want het hoooooost! Dus eten zit er nog niet in, eerst buitje af wachten. Uiteindelijk duurt de bui zo lang dat we nog maar 10 minuten hebben als we bij het hotel terug aankomen waardoor pieter gedwongen word om even snel hamburgers te halen bij de mac (met veel tegenzin) om onderweg in het busje op te eten.... je moet er wat voorover hebben maar uieindelijk kunnnen we naar ons heerlijke resort..... jeeej anniek doet een vreugdes dansje!!

• 19 Juli 2016 - 15:56

Monique Henkelman:

Geweldig Anniek en Pieter om zo een mooie reis te mogen maken. Prachtig geschreven verslag, ontzettend leuk om te lezen

• 19 Juli 2016 - 16:04

DIANA:

Hoi hoi, wat een ervaring! Wat een afzien zeker wat betreft het slapen, maar is denk ik wel iets voor jullie! Zie jullie helemaal in de weer met je tentje en stenen, zie het zo voor me. Fijn dat het allemaal wel goed gaat. Geniet er nog van en ik kijk met spanning uit naar jullie volgende verslag. Erg leuk om zo jullie vakantie een beetje mee te mogen maken. Groetjes en een dikke kus

• 19 Juli 2016 - 16:57

Janneke:

Wat klinkt dat geweldig, de jungle. Zou zo even als een vliegje op jullie schouders mee willen reizen en mee genieten van jullie avonturen. Gelukkig lukt dat al een beetje door het lezen van dt blog. Inmiddels weer helemaal bijgekomen denk ik na het verblijf in het luxe resort? Op naar het volgende avontuur? Ik ben heel benieuwd! Krijgen we ook nog een klein kiekje te zien van de omgeving daar of moeten we echt wachten tot jullie weer terug in NL zijn?
    Veel liefs en een kus, Janneke

• 19 Juli 2016 - 18:42

Rian:

Jeetje, wat maken jullie toch allemaal mee. Geweldig mooi om te lezen voor ons. Zo is het net of wij ook een beetje op vac. zijn. Nog een heel fijne, mooie, spannende tijd en ik ben benieuwd naar jullie volgende avontuur. Liefs. Rian

• 19 Juli 2016 - 19:32

Marian :

Hee anniek en Pieter,

Nou, weer heel wat meegemaakt!! ik moet zeggen doe het jullie niet na, van me leven niet hahahah. Zeer benieuwd naar jullie volgende verslaglegging. Rust lekker uit in t luxe resort om je op te maken voor de volgende ontberingen!?
    Heel veel plezier samen!!!

Grtjs van ons

• 19 Juli 2016 - 23:36

Kim:

Grappig dit verhaal ik zie ook echt dat tentje voor me :) !!
    Super leuk om het te lezen en fijn dat je af en toe weer in de "beschaafde wereld" bent met WiFi hahahah
    Geniet van jullie resortje en op naar het volgende avontuur !
    xxx

• 20 Juli 2016 - 14:39

Dymphy:

Wat een avonturen, het lijkt wel een film. Dat van die spinnen en slangen is wat minder, kijk maar goed uit. Ben benieuwd naar de volgende avonturen. Veel liefs

• 21 Juli 2016 - 18:55

Opa Oomes:

Opa heeft t gelezen Pieter en anniek!
    Hij vindt het heel avontuurlijk!!
    Op naar t volgende leesverslag
    Groetjes opa!