Kota kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van pieter en anniek Vissers - WaarBenJij.nu Kota kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van pieter en anniek Vissers - WaarBenJij.nu

Door: Anniek

Blijf op de hoogte en volg pieter en anniek

18 Juli 2016 | Maleisië, Kota Kinabalu

Kota kinabalu

Vanuit mulu hebben we de middag vlucht gepakt naar de stad Miri. Hier zouden we een stop hebben van 5 uur voor we konden door vliegen naar Kota kinabalu. Eenmaal op dit vliegveld geland met inmiddels nul Maleisisch riggit op zak, nog geen hotel kunnen vinden voor de aankomende overnachting (we kunnen simpel gewoon niet beslissen in hoe goedkoop versus luxe we willen zitten, kort stondig moment dat we paar seconden niet weten waar we de portemonnee heb gelaten, 2 pin automaten verder waarbij Pieter niet kan pinnnen. Dan probeer ik mijn beschermhoes van mijn rugzak eraf te krijgen en kom tot de conclusie dat mijn slot wat bevestigd zit om de ritsen dicht te houden.... stuk is.... dit is even de druppel en mis ik thuis. Al het geregel de afgelopen dagen maakt dat ik stuk zit en vast zitten voor 5 uur op een stom vliegveld maakt dat ik me intens moe voel en even niet meer ferder wil reizen. Gelukkig ben je dan samen en is het pieter die me er door heen sleept en beslissen we ook al kunnen we dan de berg niet doen, een nacht extra in Kota kinabalu te blijven om even rust te hebben van al het geplan. We nemen een iets luxer hotel zodat we wat meer kunnen ontspannen en ook even bij tanken. Uiteindelijk gaan die 5 uur ook voorbij en kunnen we met enige vetraging (wat hier niet raar is... bijna elk vliegtuig, boot tot nu toe heeft een brabants kwartiertje) richting de hoofdstad van Sabah.

Rond uurtje of 10 in de avond landen we en gaan door naar ons hotel. Hier is een bedrijfsfeestje onder onze kamer bezig met fantastische karaoke.... not... maar gelukkig moe genoeg vallen we in slaap. De volgende ochtend blijkt een invasie van mieren onze douche te behuizen en is het toch her en der minder schoon dan dat we in eerste instantie dachten,... maar ach na 3 dagen in de jungle met alleen koud water halen we onze schouders op... het zij zo. We checken bij het hotel iets over de eilanden die we voor de kust van Kota kinabalu kunnen bezoeken om wat te snorkelen. We besluiten om dat dan te gaan doen om zo te zorgen dat ons bezoekje niet voor niets is geweest. We moeten daarvoor naar de haven om een boot te nemen. Een taxi zou echter al snel 40 riggit kosten (omgerekend 10 euro) maar de receptionisten wijst ons op uber. We besluiten ons eens te verdiepen in uber en regelen zo vervoer voor 10 riggit naar de haven. De chauffeur is aller vriendelijkst en helpt ons goed op weg, hij zet ons iets verder af van plaats bestemming want ook hier is uber niet echt legaal.

Bij de haven aangkomen vinden we een soort veilinghal met allemaal loketjes. We komen er achter dat we wat aan de laten kant zijn want veel boten zijn al vol. Elk loketje schreeuwt je toe om snel nog iets te regelen. We lopen naar loketje 12 wat er netjes uit ziet maar we worden door verwezen naar loketje 3 want zij heeft geen plaats meer. Loketje 3 vraag wat we willen doen... snorkelen op 2 eilanden.... we worden doorverwezen naar loketje 6. Loketje 6 zegt dat dat kan maar we moeten om 3 uur weer van het eiland vertrekken en de boot vertrekt over half uur. Dat zou half 1 worden, dat vinden we welk erg krap dus vragen we naar 1 eiland. Daarvoor moeten we naar loketje 9..... aaaaaaaaarghhh!!! Loketje 9 heeft geen plek meer maar dan roept de man van loketje 3 en die wil ons wel helpen en dan naar 1 eiland, 3 uur terug want ze verwachten erg slecht weer en boot vertrekt ongeveer NU. Snel de snorklespullen halen die we nodig hebben en naar de vertrekhal van de ferry. Maar goed zoals ik al zei vertrekt hier niets op tijd dus hadden we eigenlijk nog tijd genoeg. Paar minuten laten worden we terug geroepen want de boot bleek toch vol te zitten, een ander kaartje nodig voor de boot later en mochten we tot 4 uur blijven.... we kijken elkaar raar aan en vragen hoe het zat met dat slechte weer dan.... ach geen zorgen zou nog moeten kunnen.

Uiteindelijk zitten we op de boot, 20 min varen en we zien mooie eilanden opdoemen met een aanlegstijgertje, een klein deel in het water is afgezet en bezaait met honderde Chinezen in zwemvesten (ze kunnen immers niet zwemmen) met hun hoofd in het water. Onze boot gids zegt dat ie ons nog wel een ander eiland wil laten zien, minder druk en wij zeggen gretig ja. 3 uur moesten we dan terug zijn en dan zouden we om 5 uur terug varen naar vaste land.... euhm en dat weer dan..?? Geen probleem, zou nog moeten kunnen. Uiteindelijk zien we in elk geval ons eerste koraal van deze vakantie. Helaas is het erg toeristische en veel is beschadigd. Wellicht naief van ons gezien de hoeveelheid loketjes dat we dachten dat er minder mensen zouden zijn maar ach we kunnen eindelijk even op een parelwit strand liggen met palmbomen.... de 100 schreeuwende chinezen denken we gewoon weg...

Om 3 uur gaan we door naar het volgende eilandje, waar het inderdaad rustiger is maar serieus eb. Dus erg lastig snorkelen. We moeten snel uit de boot en achterons stapt de volgende lichting in... aha... ze moesten gewoon andere nog ophalen. Maar goed we gaan het toch proberen om te zienvan het koraal hier. Uiteindelijk zien we best wel wat leuke dingen maar het is zo gigantische eb dat we problemen hebben om over het koraal weg te komen. Met een flinke schram op me bil en een snee in pieter zijn knie besluiten we snel terug te gaan want dit is geen doen. Op het vaste land pakken de donkere wolken zich samen en net iets voor 5 begint het te regenen. Eenmaal in de boot is het zicht op zee naar het vaste land volledig weg en striemt de regen in je gezicht. Wen varen nog eerst naar een ander eiland iemand anders op te halen maar het begint steeds harder en harder te regenen. Uiteindelijk na een tijdje te varen zien we contouren van het vaste lans onstaan en zijn we opgelucht. Met gelukkig een extra setje drogen kleding in de rugzak kleden we ons snel om terug te gaan naar het hotel. Daar even lekker warme douche pakken, alles is tochnog nat en handjes zijn nog compleet verrimpeld. Dit is de laatste nacht Kota kinabalu. Morgen vliegen we door naar Sandakan waar we proberen om en aantal riviercruises te gaan maken vooral om krokodillen, apen en hopelijk de kleine dwerg olifantjes te zien!

• 27 Juli 2016 - 14:32

Marian:

Hee Pieter en Anniek,
    Wat een belevenissen weer!! Niks voor mij, of ons.

• 27 Juli 2016 - 14:36

Marian:

Nou een heel deel weggevallen, lekker dan. Je weet wel wat je aan elkaar hebt onderweg deze omstandigheden. Meeste tijd is het genieten, toch Anniek? Geniet nog van de avonturen en t land. Tot de volgende blogxxxx

• 27 Juli 2016 - 15:55

Diana:

Och meisje toch, wat een gedoe! Maar als je straks terug bent geniet je weer van de leuke momenten en kanje om de vervelende momenten lachen schat! Nog veel plezier en hopenlijk zien jullie de baby olifantjes!
    Dikke kus en groetjes

• 27 Juli 2016 - 17:36

Janneke:

Jammer dat het allemaal net wat anders loopt. Maar zoals de moeder van Anniek ook zegt heeft het achteraf altijd wel wat! Bovendien leiden dit soort dingen altijd weer naar iets goeds en unieks, daar be ikvan overtuigd. Ben heel benieuwd waar het volgende avontuur naar zal leiden... Houd ons op de hoogte!
    Liefs en een kus, Janneke

• 27 Juli 2016 - 22:52

Rian:

Wouw, wat maken jullie toch veel mee. Echt een vakantie om nooit meer te vergeten. Ik vind het knap van jullie dat jullie, ondanks alles, zo kunnen genieten van de dingen die jullie (met vertraging) doen. Nog heel veel plezier voor de rest van de vakantie en ik kijk alweer uit naar het volgende verslag van jullie.
    Lieve groetjes, Rian.